Биз социалдык тармактардабыз:

TwitterFacebookYoutubeInstagramTelegram

Бишкектик окумуштуу космостун кошумча өлчөмдөрүнүн сырын ачты

Advances in High Energy Physics илимий журналында кыргызстандык окумуштуу Аскар Абдукадыровдун макаласы жарыяланды

“Жогорку энергиянын физикасынын жетишкендиктери” илимий журналында бишкектик окумуштуу Аскар Абдукадыровдун кошумча мейкиндик өлчөмдөрүнүн табышмактары ачылган макаласы жарык көрдү.

Кеп төмөндөгүдө.

Күнүмдүк жашоодо биз мейкиндиктин үч өлчөмүн колдонобуз: узундугу, туурасы жана бийиктиги. Физиктер бул өлчөөлөрдү өз алдынча координаттар катары карашат, алар берилген мейкиндиктеги каалаган чекиттин абалын сүрөттөө үчүн зарыл. Адатта үч өлчөмдүү мейкиндиктеги координаттар x, y, z (декарттык координаттар) менен белгиленет. Бирок окумуштуулар үч жөнөкөй өлчөмдөн тышкары дагы 6 кошумча өлчөм бар деп эсептешет. Бул өлчөөлөр микроскопиялык жана ошондуктан түздөн-түз аныктоо мүмкүн эмес.

Бул макалада ар кандай кошумча мейкиндик өлчөмү физикалык чекиттин радиусу экени көрсөтүлөт, ал фундаменталдык узундукка же фундаменталдык убакыттын жана жарыктын вакуумдагы ылдамдыгына 300 000 км/с барабар болгон көбөйтүндүсүнө барабар.

Окурмандар үчүн илимий адабиятта фундаменталдык узундук жана фундаменталдык убакыт табиятта бар узундук менен убакыттын эң кичине баалуулуктары деп аталарын түшүндүрүп берели. 2021-жылы ошол эле илимпоздун макаласы "Репортаждар боюнча представительных физической науки" журналында жарык көргөн, анда фундаменталдык узундук жана негизги убакыт чен бирдиктеринин заманбап баалуулуктары экенин көрсөтүп турат. 1874-ж. ирландиялык илимпоз Дж. Стоуни (ал электрон терминин «электр энергиясынын эң кичине бирдиги» деп атаганы менен белгилүү).

Сүрөт www